Simpan Duit Pun Masih Boleh Enjoy. 5 Cara Simpan Duit Tetapi Kekal Hipster!

YA! Siapa kata kalau rajin simpan duit, kita tak boleh “enjoy”? Ternyata kalau kita tahu caranya, kedua-duanya boleh dikecapi. Duit kita dapat simpan, kehidupan pun tak membosankan! 
 
Jadi apa yang perlu kita lakukan? 
 
Pertama sekali, kita perlu merancang perbelanjaan yang kita tetapkan. Contohnya, tetapkan berapa  jumlah untuk disimpan dan untuk kita berbelanja! Tip paling mudah… cuba simpan 10% daripada pendapatan anda terlebih dahulu, selebihnya baru gunakan untuk berbelanja…. atau sebelum “shopping” tu, buat senarai barang supaya tak terlebih membeli. Rancang dulu sebelum belanja, kan senang macam tu? 
 
Kedua, boleh tak kita berbelanja sesuka hati untuk diri sendiri setiap bulan? Atau hanya pada bulan tertentu saja? Jawapannya, boleh! Asalkan anda telah tetapkan jumlah simpanan dan tentukan target anda realistik. Ramai yang boleh buat bajet tapi tak ramai boleh ikut bajet.. Jadi, selain jumlah yang realistik, disiplin diri juga penting apabila berbelanja. Apabila anda ikut bajet yang telah ditetapkan pada setiap bulan, ianya membolehkan anda untuk terus “enjoy”,  sama ada nak beli pakaian baharu, alat solek, modify kereta, hias rumah, memanjakan diri di spa atau mendandan rambut di salon, makan di restoran yang viral dan “fancy”, takda masalah, boleh je teruskan asalkan ia tidak melebihi jumlah yang telah anda tetapkan.   
 
Perkara ketiga, berpada-pada dalam anda bersuka ria, elakkan daripada terperangkap dengan penggunaan kad kredit yang melampau dan membuat pinjaman peribadi untuk berbelanja berlebihan, seperti renovasi rumah, beli handbag branded dan sebagainya. Lebih merisaukan sekali jika perbelanjaan anda telah melebihi pendapatan anda kerana ini akan membawa kepada banyak perkara negatif. Bak peribahasa, ukur baju di badan sendiri, anda boleh je cari jenama yang lebih mampu milik untuk barangan yang mempunyai nilai yang sama, kan lebih jimat. Sebab itulah, anda kena berdisiplin dalam menggunakan kad kredit kerana jika salah penggunaannya ia ibarat kanser yang boleh memakan diri untuk jangka yang panjang. Jika anda boleh uruskan kad kredit dan pinjaman dengan baik, pastikan anda juga merancang dengan baik dan tidak terjebak dengan hutang keliling pinggang di kemudian hari.
 
Keempat, siapa kata tak boleh pergi bercuti kalau tengah berjimat cermat? Boleh! Misalnya anda merancang ingin ke Kundasang, Sabah pada hujung tahun ini, buatlah persiapan awal dengan simpanan bulanan contohnya RM300 sebulan selama 6 bulan. Ianya tidaklah susah tapi anda perlulah nekad dan berdisiplin. Tambahan pula, ada banyak aplikasi yang membolehkan anda untuk menyimpan dengan pelbagai jenis tabung. Tak salah jika sesekali berbelanja untuk kehendak. Dengan menyimpan sebelum berbelanja anda boleh mempunyai ketenangan minda bila bercuti. Tak perlu nak ikat perut pun!
 
Kelima, catatkan perbelajaan setiap kali anda pulang dari berbelanja. Dengan adanya rekod duit keluar dan masuk, anda tahu dan sedar berapa duit yang telah dihabiskan dan berapa baki yang anda boleh belanjakan dalam bulan tersebut. Contohnya, daripada rekod tersebut, ia menunjukan anda selalu berbelanja lebih untuk kopi, apa kata anda buat sendiri dari rumah, ianya lebih menjimatkan dan gunakan lebihan itu untuk simpanan kecemasan dan sebagainya. Untuk kurangkan pembelian secara “impulsive” pula, utamakan barang yang perlu, jadi tidaklah berlaku perbelanjaan yang berlebihan atau tidak terkawal.
 
Mudah saja kan? 
 
Mula-mula mungkin anda akan rasa janggal untuk memulakan sesuatu yang berbeza. Tapi bila dah biasa menguruskan kewangan dengan baik, anda akan menjadi seorang yang berhemah berbelanja dan pada masa sama melalui kehidupan gembira serta cukup bermakna! Nak hidup bahagia kenalah pasang strategi, kan? Semuanya tak mustahil jika kita menambah sedikit pengetahuan.  
 
PIDM kini sedang menganjurkan Kempen #SediaPayungKewangan. Dapatkan lebih maklumat dan tips pengurusan kewangan untuk menjadi lebih berhemah dari segi kewangan.
 
Layari laman mikro #SediaPayungKewanagn www.pidm.gov.my/SPK dan cuba Kalkulator SPK secara percuma untuk bantu anda kira jumlah simpanan kecemasan yang diperlukan. Dengan pengetahuan ini mungkin akan mengubah perspektif kewangan anda!  
 
 
Share to